Få hjälp av ChatGPT i din affärslösning

Vem har inte läst om AI:s framfart i nyheterna, men vad är egentligen ChatGPT?

ChatGPT är en konversationsmodell utvecklad av OpenAI. Det innebär i princip att du istället för att klicka på en knap eller skriva in komplicerad kod ber systemet att lösa en uppgift åt dig. Precis som du kan be en medlem i ditt team att ta ut en rapport baserat på specifika riktlinjer så kan du istället be ChatGPT eller motsvarande AI att göra det åt dig.

Det som AI:t kan ha gemensamt med kollegan är att den har plockat ut flertalet rapporter tidigare, men inte just den typen som du önskar nu med data från en specifik plats. Du behöver alltså, på samma sätt som du vägleder en kollega, instruera AI:t i vad som behöver göras för att få den rapport du önskar. AI:t kan snabbt generera denna, göra ändringarna som krävs och skapa en ny rapport och så vidare. Precis som din kollega så lär den sig av sitt arbete och när ni tillsammans har nått målet med en första rapport så kan liknande rapporter skapas framöver eftersom AI:t "kommer ihåg" vad det är som du vill ha.

 

Nyckelfunktioner och egenskaper hos ChatGPT

ChatGPT är optimerad för att hantera naturliga och dynamiska konversationer. Den har förmågan att förstå och generera text baserat på kontexten i en pågående dialog.

Modellen är mångsidig och kan användas för olika ändamål, såsom att svara på frågor, generera textbaserat innehåll, assistera med uppgifter och interagera med användare i realtid.

ChatGPT har genomgått träning på en enorm mängd textdata från Internet. Detta ger den en bred och djup språkförståelse, vilket innebär att det går precis lika bra att skriva med den på svenska som på engelska.

Modellen kan behålla kontext över längre dialoger, vilket möjliggör mer sammanhängande och meningsfulla svar även om du inte pratar med den på en dag eller två.

OpenAI tillhandahåller en API-tjänst för ChatGPT, vilket gör det möjligt för utvecklare att integrera modellen i sina egna applikationer och system.

Kom ihåg att vara kritisk. Som en vis människa sade så finns det inga perfekta system eftersom människor har byggt dem och människan är, till mångas förtret, inte perfekt. Det innebär att ChatGPT och AI överlag har sina för- och nackdelar. AI är ett stöd, ett verktyg - inte en universell lösning på alla problem. Datan som den har tränats på kommer från människor och människor kan göra fel. Se därför till att granska AI-genererad data lika noga som du granskar data från en människa.

 

Exempel på användning

I många affärslösningar så skapas det fakturor och det är viktigt att veta hur mycket man fakturerar för att kunna göra budget, tjäna pengar osv. I FileMaker kan vi på ett enkelt sätt summera exempelvis en månads fakturor och spara ner den datan i en separat tabell för att få en månadstotal för varje månad. Om man bygger en integration mot ChatGPT API så kan man skicka med strukturerad data, exempelvis i JSON-format. Vi kan då från vårt egna system byggt i FileMaker ställa en fråga mot FileMakers Data API för att få svar i just JSON. Svaret kan vi sedan tillsammans med vår fråga skicka till ChatGPT API och få ett svar tillbaka.

I vårt exempel så är vi ute efter att utifrån existerande data få reda på hur mycket som vi förväntas ha i forecast (förutse med hjälp av en prognos) för en specifik månad i framtiden, baserat på de resultat vi faktiskt har nedsparade i vårt affärssystem. Det finns olika typer av modeller för att beräkna forecast så som ARIMA, Linear m fl. I just detta exempel så har vi valt att använda ARIMA utan några åsikter om vad som är bättre eller sämre än någon annan typ av forecasting. Vad som är viktigt är att det finns en viss mängd data att skicka in till ChatGPT API för att den ska kunna göra så bra forecasting som möjligt. Ett år räcker inte, så ett förslag är 24 månader.

Så en fråga till ChatGPT skulle således kunna vara:
“Förutsatt bifogad JSON över vad som fakturerats per månad, kan du förutse hur mycket mitt företag förväntas få i fakturerad total under april månad 2024 baserat på ARIMA forecasting?”

 

Svaret vi får tillbaka kan vi sedan välja att hantera som vi vill, men i vårt exempel så har vi skapat ett diagram för att tydliggöra i rött vad förväntat resultat är för detta företags fiktiva faktureringssiffror. Men vi skulle också kunna spara ner resultatet för varje månad för att göra en tydlig trend som vi skulle kunna se som en hint av hur årets total kommer att se ut. Som ni förstår är möjligheterna stora här.

När är man redo för att tag steget in i AI-världen?
Ja, den frågan är väldigt bra att ställa sig innan man hoppar på tåget. Det finns flera aspekter att ha i åtanke, men för just detta exempel när det inte finns någon data som är personkänslig eller som kan skada ditt företag så ser vi bara fördelar att dra nytta av något som kan hjälpa dig i arbetet att förenkla processer som vi ju i vilket fall måste göra men förmodligen på ett väldigt mycket mer ineffektivt vis sett till tid.

Våga ta steget in i ChatGPT och se vad du och ditt företag kan dra för nytta av verktyget. Hör av er till oss så krokar vi arm för att ta steget in i AI-världen.

Artikel

28 november 2024